JADUAL SPESIFIKASI UJIAN
3:44 PM Posted In JSU Edit This 0 Comments »
Sebelum sesuatu ujian dapat dibina dengan sempurnanya, satu Jadual
Spesifikasi Ujian (Test Table of Specification) atau disebut sebagai JSU mestilah dibentuk terlebih dahulu. JSU
merupakan satu blue-print ujian yang perlu dibina. JSU dibina hanya setelah
pembina dapat menetapkan jenis dan kandungan ujian yang hendak dibina.
Pembinaan JSU membantu pembina ujian mendapatkan skor yang boleh dipercayai dan
sah dari segi keputusan yang akan dibuat
ke atas kandungan ujian berkenaan.
Dalam proses
membina ujian, ujian yang sah dan boleh dipercayai prosedur berikut hendaklah
diikuti.
1.
merancang ujian
2.
menggubal soalan
3.
memilih dan menyelaras soalan
4.
memprauji soalan
5.
memasang kertas soalan
Perancangan Ujian dan Pembinaan Jadual Spesifikasi Ujian
Perkara yang
penting dalam perancangan ujian ialah pembinaan JSU
Dalam pembinaan JSU langkah-langkah berikut hendaklah diikuti.
Mengkaji
Sukatan Pelajaran
Sukatan pelajaran
dikaji untuk memperolehi maklumat yang menyeluruh tentang kurikulum yang telah
dibina. Isi kandungan sukatan pelajaran dianalisis untuk menentukan kepentingan
tiap-tiap satu isi kandungannya. Antara aspek-aspek yang dianalisis ialah
(i) skop dan kedalaman
kajian pada sesuatu tajuk
(ii) pendekatan
yang telah diambil dalam pengajaran sesuatu tajuk
(iii) kepentingan
bandingan di antara satu tajuk dengan tajuk-tajuk yang lain
(iv) kekomplekskan
sesuatu tajuk
(v) masa
pengajaran yang diberi bagi sesuatu tajuk
Menganalisis
Objektif Pendidikan
Di samping
itu objektif pendidikan dianalisis untuk menentukan jenis-jenis kemahiran yang
perlu diuji dan pada tahap kesukaran mana ia perlu diuji. Lazimnya aras
kemahiran diasaskan kepada pembahagian yang dibuat oleh Bloom dan
rakan-rakannya.
Maklumat-maklumat
yang tersebut di atas ini adalah amat penting kepada penggubal soalan dan
penggubal ujian kerana dengan ini sifat ujian itu ditentukan, bilangan soalan
bagi setiap ujian ditentukan, dan pada aras kemahiran dan kesukaran apakah yang
ia perlu diuji.
Berdasarkan
penganalisaan inilah JSU dibina. Lazimnya JSU mengandungi tiga paksi utama.
1.
Paksi Kandungan
- Tajuk
- Subtajuk
2.
Paksi Kemahiran
-
Aras kemahiran
3.
Paksi Wajaran
- Peratusan pemberatan setiap tajuk
- Bilangan soalan
Kepentingan Jadual Spesifikasi Ujian
JSU yang lengkap dibina akan sangat-sangat membantu penggubal
soalan dan pembina ujian. Antara kepentingan adanya JSU ialah:
- Ujian akan dibina secara sistematik.
- Keesahan dari segi penyampelan sukatan pelajaran adalah terjamin.
- Taburan tajuk adalah seimbang, dan pelajar diuji pada keseluruhan kurikulum.
- Taraf, mutu dan aras kesukaran ujian dapat dikekalkan dari setahun ke setahun walaupun dibina oleh pembina yang berlainan.
- Ia menjadi panduan kepada penggubal soalan dan pembina ujian.
Tahap-tahap Kognitif Bloom
Penggunaan Kognotif Bloom amat penting bagi setiap guru. Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam menyediakan item(soalan) dalam peperiksaan dan Ujian. Sebagai guru kita harus boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina samada soalan objektif atau subjektif.
Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 5:3:2 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah, 3 arasnya sederhana dan 2 arasnya tinggi. Ini bertujuan untuk bersikap adil kepada pelajar dan memastikan ujian yang dibina bukan hendak memerangkap pelajar untuk gagal.
Aras kognitif Bloom perlu dirancang oleh guru berdasarkan JSU di mana pengagihan item berdasarkan topik dan masa perlu diambil kira.
Bersama ini, disertakan contoh aras kognitif Bloom berdasarkan kata tugas. Soalan yang bermula dengan kata tugas di bawah boleh dianggap sebagai mengikut aras kognitifnya. Pengalaman saya, adakalanya rangsangan dan kedudukan jawapan akan menyebabkan aras kognitif Bloom itu boleh berubah. Namun begitu, aras kognitif Bloom akan banyak membantu guru menyediakan item/soalan yang bermutu. Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap iaitu: Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan/Aplikasi, Analisis, Sintesis dan Penilaian.
Penggunaan Kognotif Bloom amat penting bagi setiap guru. Pemahaman tentang tahap kognitif Bloom amat penting khasnya dalam menyediakan item(soalan) dalam peperiksaan dan Ujian. Sebagai guru kita harus boleh membezakan aras kesukaran soalan yang dibina samada soalan objektif atau subjektif.
Setiap item yang dibina perlu menepati aras kognitif Bloom kerana ia amat penting untuk memastikan taburan aras kesukaran adalah tepat dan adil pada setiap pelajar. Lembaga peperiksaan menggunakan kaedah 5:3:2 iaitu setiap 10 soalan perlu ada 5 arasnya rendah, 3 arasnya sederhana dan 2 arasnya tinggi. Ini bertujuan untuk bersikap adil kepada pelajar dan memastikan ujian yang dibina bukan hendak memerangkap pelajar untuk gagal.
Aras kognitif Bloom perlu dirancang oleh guru berdasarkan JSU di mana pengagihan item berdasarkan topik dan masa perlu diambil kira.
Bersama ini, disertakan contoh aras kognitif Bloom berdasarkan kata tugas. Soalan yang bermula dengan kata tugas di bawah boleh dianggap sebagai mengikut aras kognitifnya. Pengalaman saya, adakalanya rangsangan dan kedudukan jawapan akan menyebabkan aras kognitif Bloom itu boleh berubah. Namun begitu, aras kognitif Bloom akan banyak membantu guru menyediakan item/soalan yang bermutu. Menurut Benjamin S. Bloom, aras kognitif boleh dibahagikan kepada 6 tahap iaitu: Pengetahuan, Kefahaman, Penggunaan/Aplikasi, Analisis, Sintesis dan Penilaian.
0 comments:
Post a Comment